Mastering The Music Business, prima conferinţă internaţională dedicată exclusiv industriei muzicale din România, se desfăşoară pe 16 şi 17 februarie 2016, la Hanul Gabroveni din Bucureşti. Evenimentul propune o serie de vorbitori din industria muzicală şi industrii conexe, cu teme ce vor pune accent special pe online.

Conferinţa este adresată în special acelor muzicieni sau profesionişti ai industriei muzicale care doresc să ţină pasul cu ultimele trenduri din industrie, care doresc să se informeze permanent, să afle şi să aplice toate metodele care duc la maximizarea succesului oricărui artist, indiferent de genul muzical interpretat.

Apariţia internetului a influenţat de-a lungul timpului şi industria muzicală. Iniţial internetul a creat bucurie doar pentru fani şi deabia mai apoi pentru industria propriu-zisă care la început i s-a opus cu toate forţele. Internetul este pe cale să desfiinţeze modelul vechi al industriei creând însă în paralel unul nou, versatil, în continuă evoluţie şi transformare. Oportunităţile pe care acesta le pune la dispoziţie par nesfărşite, fiind obiect de studiu la facultăţile de music business şi subiect de cărti din seria „do-it-yourself” pentru muzicieni şi profesionişti ai industriei în formare. Astfel, prima ediţie a Mastering The Music Business va avea un focus special pe online.

Prin speakerii săi, conferinţa Mastering The Music Business va oferi informaţii pretioase despre domeniile cele mai importante din cariera unui artist: drepturi de proprietate intelectuală şi organisme de gestiune colectivă, publishing (editură muzicală), marketing şi vânzări online, crowdfunding.

Speakeri şi teme abordate la prima ediţie Mastering The Music Business

Internetul oferă oportunităţi incredibile de marketing şi promovare pentru muzică şi muzicieni. Subiectele din această zonă vor fi atinse de Cristina Băzăvan şi Cristian China Birta.

Promovarea şi branding-ul făcute corect (şi) prin intermediul internetului atrag către artişti surse noi de venit. Contractele de asociere de imagine sunt o astfel de sursă. Un studiu de caz despre cum se pune la cale o campanie publicitară în care „joacă” artişti ne este prezentat de Bogdan Naumovici, unul dintre cei mai apreciaţi publicitari români.

Conform datelor oferite de industria internaţională, streaming-ul pe bază de abonament pare să fie viitorul. Totuşi în anul ce-a trecut am aflat de două mari procese care au avut ca subiect copyright-ul (plata drepturilor de autor către labeluri şi muzicieni) – cel intentat de PRS for Music celor de la Soundcloud (care au ajuns la o înţelegere pecetluită de o plată consistentă din partea celor de la Soundcloud) şi cel intentat gigantului Spotify. Acest lucru ne arată cât de importantă este cunoaşterea drepturilor şi cum acestea trebuiesc apărate. De partea aceasta se vor ocupa invitaţii internaţionali Frank Hessing, Götz Schneider-Rothaar şi Thorsten Freese. Streaming-ul muzical românesc va fi reprezentat de către Sergiu Biriş, creatorul Trilulilu şi Zonga.

S-a speculat mult timp ca internetul va înlocui radioul tradiţional şi există nenumărate radiouri online, însă FM-ul nu pare să dea semne de oboseală evidente. Radioul – incotro? Răspunsul va veni de la cel de-al patrulea invitat internaţional: Denis Florent.

Nu vor lipsi poveşti de succes ale artiştilor din România. Una dintre trupele care nu şi-a făcut niciodată griji dacă piesele sale vor ajunge la radio – lucru care nu a impiedicat-o să devină un mare succes de piaţă – BUG Mafia. În ultimii ani trupa a pariat pe online şi în acest moment beneficiază de aproximativ 1,4 milioane fani pe Facebook cu un engagement solid, contul lor de Youtube are peste 540.000 abonaţi, iar cel mai recent videoclip a depăşit 21,5 milioane de vizualizări. Vlad Irimia (Tataee) membru fondator şi producător muzical al trupei explică ce impact a avut strategia de promovare online asupra carierei şi nu in ultimul rând asupra veniturilor trupei.

O altă importantă sursă de venit pentru autori şi artişti sunt drepturile colectate de societăţi special abilitate în acest sens – UCMR-ADA respectiv CREDIDAM. Despre cum functionează acestea, comparaţii cu societăţi similare din alte ţări şi alte amănunte legate de gestiunea colectivă vom primi amănunte din partea unui tânăr avocat român de succes cu studii internaţionale multiple în domeniul Proprietăţii Intelectuale – Maria Voican.

Tragedia care a avut loc în toamna trecută în clubul Colectiv a revelat un alt adevar al industriei muzicale din România – muzicienii locali se bazează în proporţie aproape exclusivă pe veniturile din concerte, de aceea mulţi dintre ei, de foarte multe ori, acceptă să cânte (aproape) oriunde şi (aproape) în orice condiţii. Colectiv a lovit industria românească de concerte (cu precadere pe cea underground) de două ori – o dată prin pierderile de vieţi şi a doua oară prin închiderea extrem de multor locaţii de cântare. Punem în lumină aşadar o alta modalitate de a atrage venituri: crowdfunding-ul. Amănunte şi povesti de succes featuring artişti români aflăm de la creatoarea unei platforme de crowdfunding – Irina Caraivan.

O zonă a industriei muzicale despre care nu se vorbeşte prea mult, dar care în ţările civilizate generează venituri substanţiale. DJ-ul – de la „omul care pune muzică” la producător muzical – o descriere amănunţită venită de la unul dintre oamenii cei mai implicaţi în această zonă: Robert Graur.

Lista finală a speakerilor şi programul pe zile a conferinţei organizate de către Star Management şi ArCuB vor fi comunicate în scurt timp.

Înscrierea la conferinţă se face pe site-ul oficial, iar taxa de participare este cuprinsă între 129 şi 169 euro, în funcţie de momentul înscrierii. Preţul de 129 euro este valabil până la 31 ianuarie 2015.