Începând cu 2011, majoritatea festivalurilor din întreaga lume au început să adopte conceptul cashless, fără numerar. Primul festival care a adoptat un sistem de plată dematerializat a fost Sziget din Ungaria.

Sub masca de a oferi confort și securitate, acest sistem de plată dematerializat permite mai ales festivalurilor de muzică să-și rotunjească veniturile în momente dificile economic.

Principiul de funcționare este simplu. În loc să plătim berea, mâncarea sau suvenirurile cu numerar, activăm un card sau o brățară cu cip contactless pe care depunem o sumă de bani de pe un card bancar sau cash. De regulă, această operațiune se face la intrare în festival sau concert.

Odată activată brățara sau cardul special conceput, putem merge la comercianți și plăti doar printr-o simplă atingere. În acest context, comercianții fixează anumite prețuri de festival. Simplu, rapid, eficient și sigur. Oficial, sistemul ar trebui să aducă confort și siguranță participanților la festival, precum și organizatorilor.

Cashless aduce securitate festivalurilor, eliminând circulația numerarului și, prin urmare, riscul de furt”, susține Jean-Remi Kouchakji, co-fondatorul PayinTech, un start-up francez care furnizează tehnologie pentru multe festivaluri.

Totodată, acest lucru face ca serviciul la comercianți să fie fluid, eliminând astfel cozile din cauza celor ce se scotoceau de bani până adunau suma necesară sau prin prisma întârzierilor până primeau restul.

Însă unele studii arată că aplicarea acestor metode de plată dematerializate au adus venituri mai mari organizatorilor festivalurilor între 5% și 15%. „Oamenii cheltuiesc mai mult pentru că simt că cheltuiesc mai puțin”, recunoaște într-un paradox drăguț Jean-Alexandre Janoray, șeful YuFlow, furnizor de tehnologie cashless pentru festivalul Jazz à Vienne.

Există și o explicație pentru acest fenomen. Dematerializarea transformă de facto natura plății, făcând actul nedureros, iar consumul neînfrânat. Pe lângă acest aspect, sunt festivaluri care nu rambursează banii rămași pe card sau brățară, ceea ce determină petrecăreții să cheltuiască tot ce au bugetat. Sunt și situații în care participanții la festivaluri nu reușesc să-și recupereze banii rămași în termenul limită dat de organizatori.

Un lucru este cert: cashless face acum parte din modelul economic al majorității festivalurilor. Fiecare organizator adoptă propria strategie în a aduce mai mulți oameni la spectacole și în a-i determina să cheltuiască bugete mai mari.

Însă unele festivaluri nu au implementat această tehnologie, mergând mai departe și acceptând plăți direct cu smartphone-ul care are integrat propriul card al utilizatorului. Telefonul mobil este indispensabil, multe dintre acestea devenind portofele electronice.

În secolul vitezei și al tehnologiei, tot mai multe industrii adoptă tehnici moderne de plată pe lângă tradiționalele carduri bancare și plăți în numerar. Se merge mult pe conceptul cashless, dar sunt și numeroase alte metode de plată online sau direct, fără a avea nevoie de cont bancar sau card de credit.

Paysafecard este o altă tehnologie adoptată de mulți comercianți, în special magazinele online, site-urile de bilete, dar și cazinourile online. Vezi  lista paysafecard casino.

Paysafecard este o metodă de plată online bazată pe vouchere cu un cod PIN de 16 cifre, independent de contul bancar, cardul de credit sau alte informații personale. Clienții pot achiziționa vouchere la punctele de vânzare locale și să plătească online introducând codul pe site-ul unde se dorește să se facă plata. Este o plată sigură și comodă, independentă de sistemul bancar, bazată pe un cod prepaid.

În viitorul nu foarte îndepărtat o să apară și alte tehnologii ce vor încuraja plățile fără contact și fără numerar.

Citeşte despre: