Acest eveniment a avut loc.
Vezi alte evenimente la .

fmv

Intre 17 si 23 octombrie 2009, are loc Festivalul de Muzica Veche la Bucuresti, editia 2009.

Concertele vor avea loc la Ateneul Roman, Sala Auditorium a M.N.A.R. si Galeriile de Arta Dalles.

Galeriile de Arta Dalles:

Pretul unui bilet este de 35 sau 45 lei in functie de categorie.

Sambata, 17 octombrie 2009 Ora 19.00 – Galeriile de arta Dalles (accesul prin Libraria Dalles)
„Regele David si Ingerii”
– calatorie in istoria harpei (harpa gotica, harpa spaniola, harpa tripla) –
Hannelore Devaere (Belgia) – recital de harpe istorice

Spectacolul isi propune ilustrarea evolutiei harpei, incepand cu perioada Evului Mediu, cand acest instrument era inca asociat cu figura biblica a Regelui David, pana in prezent. Deoarece pe parcursul Renasterii si Barocului muzical repertoriul dedicat harpei a cunoscut o deosebita inflorire, cele mai multe lucrari ale acestei „incursiuni muzicale” provin din aceste perioade. Piesele parcurg o arie extinsa pornind de la „Cantigas de Sancta Maria” si ajungand pana la piese din creatia lui Erik Satie, facand posibila evidentierea calitatilor sonore diferentiate ale acestor minunate instrumente.

Duminica, 18 octombrie 2009 Ora 19.00 – Galeriile de arta Dalles (accesul prin Libraria Dalles)
„Folie d’Espagne”
– spectacol de muzica si dans baroc –
Mary Collins, Steven Player (Marea Britanie), formatia Gli Studiosi di Sebastiano (Bucuresti)

Spectacolul de muzica si dans „Folie d’Espagne” face parte dintr-o serie de proiecte reunite sub aceasta denumire si care au ca numitor comun Folia, dans de origine populara, foarte raspandit in Portugalia pe parcursul secolului XV. Termenul se intalneste si in mediile muzicale “culte” ale acelei perioade, reprezentand un gen muzical abordat atat in diverse spectacole cat si la Curtea Regala.

In lucrarea “Tesoro de la lengua castellana” publicata in anul 1611, Sebastian de Covarrubias descrie Folia ca pe “un dans atat de rapid si zgomotos, incat la finalul lui dansatorii pareau ca fiind scosi din minti”. Acest fapt este dealtfel in concordanta cu termenii “nebun” sau “fara minte” prin care denumirea acestui dans este tradusa. Folia era acompaniata pe langa instrumentele uzuale ale acelei perioade si de numeroase instrumente de percutie, cum ar fi “sonajas” si “pandero”, instrumente din familia tamburinelor.

Luni, 19 octombrie 2009 Ora 19.00 –– Galeriile de arta Dalles (accesul prin Libraria Dalles)
Muzica baroca pentru vioara solo –
Petra Müllejans (Germania)
– recital de vioara baroca

Pentru Petra Müllejans spontaneitatea si redarea fidela a afectelor sunt fatete inseparabile ale practicii interpretative istorice. Avand ca scop transmiterea mesajului muzical al secolelor trecute intr-o maniera autentica, modalitatea interpretativa a Petrei Müllejans este, mai presus de toate, una plina de personalitate.

Petra Müllejans este unul dintre cei doi directori artistici ai Freiburger Barockorchester. Este de asemenea concert maestru, solist sau face parte din diversele ansambluri camerale apartinand acestei prestigioase institutii de muzica veche in dezvoltarea careia a jucat un rol decisiv.

Alaturi de toate aceste preocupari, Petra Müllejans nu ezita sa-si etaleze spontaneitatea muzicala ca interpreta de Klezmer tango sau Czardas. Aceasta modalitate de abordare artistica nu vine deloc in contradictie cu spiritul muzicii vechi constituind de fapt o extensie indispensabila a personalitatii ei artistice.

Sub conducerea muzicala a Petrei Müllejans, Freiburger Barockorchester a inregistrat recent un nou CD continand concerte pentru instrumente de suflat din creatia compozitorului W.A. Mozart pe care criticii de specialitate l-au apreciat ca fiind “o luxurianta placere de vara” sau “un apel mai mult decat convingator la practica instrumentala istorica” (“Der Spiegel”, august 2007).

Ateneul Roman:

Pretul unui bilet este de 35 sau 45 lei in functie de categorie.

Marti, 20 octombrie 2009 Ora 19.00 – Ateneul Roman
„Bach vs. the French – the ‘French’ vs. Bach”
– Ketil Haugsand (Norvegia) – recital de clavecin

Ketil Haugsand activeaza ca profesor de clavecin in cadrul Hochschule für Musik Köln. Este considerat a fi unul dintre cei mai importanti clavecinisti si de asemenea una dintre personalitatile marcante ale muzicii vechi din zilele noastre.
Pe parcursul activitatii sale a sustinut numeroase concerte ca solist, membru al unor prestigioase formatii camerale, conducator muzical sau dirijor in Europa, S.U.A. si Israel. Orchestra Baroca Norvegiana, Arte Real Ensemble, Orchestra Simfonica Stavanger, Orchestra Radio Oslo si Opera Comica din Berlin sunt cateva dintre formatiile sau institutiile muzicale in compania carora Ketil Haugsand a activat.

Inregistrarile sale cu lucrari de Rameau, Marchand, Seixas, Sousa Carvalho pentru companiile Simax, Virgin si Linn se bucura de o reala consideratie pe plan international. De asemenea, inregistrarile volumelor Clavierübungen de J.S. Bach – in special a „Variatiunilor Goldberg” – sunt considerate a fi interpretari de o tinuta artistica remarcabila si pline de originalitate.

Miercuri, 21 octombrie 2009 Ora 19.00 – Ateneul Roman
„Celestial Musings and Diabolical Delights”
– Hopkinson Smith (S.U.A. / Elvetia)
– recital de lauta si chitara baroca

Nascut la New York in anul 1946, Hopkinson Smith a absolvit Universitatea Harvard cu Diploma de Onoare in Muzica in anul 1972. In anul urmator vine in Europa pentru a-si continua studiile sub indrumarea profesorilor Emilio Pujol in Catalonia si Eugen Dombois in Elvetia. Participa la numeroase proiecte de muzica de camera, inclusiv fondarea ansamblului Hesperion XX. Pe parcursul perioadei anilor ’80 se concentreaza aproape in exclusivitate pe abordarea repertoriilor solistice dedicate instrumentelor cu corzi ciupite inregistrand o serie de albume premiate, produse de compania Astrée. Inregistrarile aparute in aceasta perioada prezinta piese spaniole pentru vihuela si chitara baroca, muzica franceza pentru lauta din perioada Renasterii si Barocului, muzica italiana de la inceputul secolului XVII sau muzica apartinand Barocului german.

Hopkinson Smith a sustinut recitaluri sau cursuri de perfectionare in Europa de Est si de Vest, in America de Nord si de Sud, Australia si Japonia, combinand adeseori stilul de viata al unui pustnic cu cel al unui nomad. In martie 2007 a sustinut concerte si cursuri in Palestina sub auspiciul Fundatiei Barenboim-Said si Consiliului Elvetian al Artelor. In prezent este profesor la Schola Cantorum Basiliensis.

„Fara indoiala, Hopkinson Smith este cel mai important interpret la lauta din lume al zilelor noastre”…(San Francisco Chronicle)
„Lautistul Hopkinson Smith este unul dintre cei mai spectaculosi instrumentisti ai timpurilor noastre” (Der Standard, Viena)
Hopkinson Smith este supremul ‘poet’ al lautei” (Gramophone, London)
„…un mare artist al timpurilor noastre”(Répertoire, Paris).

Sala Auditorium a M.N.A.R.:

Pretul unui bilet este de 35 sau 45 lei in functie de categorie.

Vineri, 23 octombrie 2009 Ora 19.00 – Sala Auditorium a M.N.A.R.
„Cracovia Mundi”
– muzica Poloniei din secolele XV – XVII
formatia „Floripari” (Polonia) – concert de muzica veche

Muzica Regatului Polonez din secolul XV pana in secolul XVII. Doua veacuri din istoria culturala a orasului regal despre care se spunea ca arata ca o… lauta.

Este evocat acest minunat instrument doar din perspectiva formei arhitectonice a Cracoviei vazute prin intermediul unui ochi de pasare? Sau este vorba de fapt de un mister care ar trebui deslusit?

Sunteti invitati intr-o calatorie in capitala istorica a Regatului Polonez – pe traiectoria fratiei intre etnii (poloneza, lituaniana, rusa, germana, evreiasca) si confesiuni (catolica, protestanta, ortodoxa mozaica). Sau, mai degraba, intr-o calatorie in centrul multicultural al tinutului reunind mai multe natiuni.

Pe parcurs va vor insoti povestirile popoarelor care alcatuiau Regatul acelor vremuri, in incercarea de a le patrunde si a le intelege cultura si religia.