Home » Recenzii » RECENZIE: Un festin muzical cu savoare cubaneză servit de Roberto Fonseca la Bucureşti (FOTO)
Săptămâna a început pe ritmuri de jazz, cu un concert excepţional marca Roberto Fonseca Trio, care s-a bucurat şi de cadrul select oferit de Sala Mare a Teatrului Naţional Bucureşti, o adevărată bijuterie care şi-a câştigat strălucirea binemeritată. Artistul cubanez Roberto Fonseca a concertat luni, 25 aprilie 2016, pentru un public entuziast şi devotat muzicii de calitate, întregul spectacol având loc în cadrul evenimentului „Exploring Jazz”, un concept nou care îşi propune să aducă pe scena românească nume valoroase ale muzicii jazz internaţionale.
Concertul renumitului pianist Roberto Fonseca la Bucureşti a avut ca finalitate promovarea albumului „At Home”, lansat la jumătatea anului 2015. În deschiderea recitalului susţinut de Roberto Fonseca au cântat Adrian Naidin Quartet şi Vali Boghean Band, care au fermecat iremediabil spectatorii cu muzica lor.
Spectacolul nu a constat numai în prezenţa lui Roberto Fonseca şi a celor doi instrumentişti ai săi, ci a inclus şi două reprezentaţii de mare succes oferite publicului de către Adrian Naidin Quartet şi Vali Boghean Band. Deşi acestea au făcut ca programul să se prelungească mult mai mult decât fusese anunţat iniţial, momentele muzicale au fost atât de originale şi de intense încât timpul s-a scurs pe nesimţite şi în cel mai plăcut mod posibil.
Vezi mai multe poze în galeria foto de la concert!
Talentatul violoncelist Adrian Naidin, împreună cu cei trei muzicieni care alcătuiesc Adrian Naidin Quartet, a dat startul serii cu o serie de melodii jazz cu influenţe româneşti. Folclorul a reprezentat dintotdeauna un aspect esenţial în viaţa şi cariera artistică a lui Adrian Naidin, astfel că ar fi fost imposibil ca stilul său muzical să nu fie influenţat de elementele tradiţionale româneşti. De această dată, Adrian Naidin şi-a cucerit publicul cu ţâpuriturile culese din zona Ardealului, pe care a încercat să le transpună într-o formă melodioasă şi chiar plină de umor.
„Arunca-m-aş pân’ la stele”, „Pe deal la Cornăţel”, „De-ar şti omul ce e viaţa”, dar şi melodiile „Am iubit şi-am să iubesc” şi „Ciuleandra”, din repertoriul Mariei Tănase, ne-au reînviat dragostea pentru folclor şi tradiţie, reliefând aspecte profunde ale acestei experienţe intense numită viaţă.
Vezi mai multe poze în galeria foto de la concert!
Melodiile alese şi culese de Adrian Naidin sunt încărcate de autenticitate şi spiritualitate, astfel că fiecare por şi fiecare simţ absoarbe cu nesaţ acordurile cu adevărat dumnezeieşti, încărcându-te cu energie. Efervescenţa şi patosul şi-au găsit punctul culminant în interpretarea piesei „Ciuleandra”, al cărei ritm alert a ridicat întregul public în picioare, făcându-l să aplaude frenetic acest act artistic de o valoare incomensurabilă.
Cel de-al doilea moment al serii i-a avut ca protagonişti pe Valentin Boghean şi pe intrumentiştii din band-ul său, care, prin muzica lor, au încercat să unească sufletele românilor de pe ambele maluri ale Prutului.
Vezi mai multe poze în galeria foto de la concert!
Originar din Basarabia, Valentin Boghean a evocat prin melodiile sale perioade din istoria acestui pământ românesc, în mare parte perioade marcate de opresiuni şi foamete, cum este cazul melodiei „Plânsul Pământului”, care te cutremură şi te transportă în vremuri imemoriale, vorbind despre durere, luptă şi supravieţuire.
Din repertoriul lui Vali Boghean pentru acest recital a făcut parte şi o piesă dedicată regretatului maestru Johnny Răducanu. Vali Boghean Band a ales să-si încheie reprezentaţia artistică cu o variantă inedită a melodiei „Ciocârlia”, în care influenţele folclorice s-au contopit armonios cu jazz-ul, oferind publicului unul dintre cele mai frumoase momente ale serii.
După o pauză de aproximativ zece minute, Ramsés Rodriguez şi Yandy Martinez au urcat pe scenă pentru a-şi ocupa locul la tobe, respectiv la bas şi, împreună cu spectatorii deja nerăbdători, au aplaudat apariţia pe scenă a lui Roberto Fonseca, pianistul care în ultimii ani şi-a lăsat tot mai mult amprenta asupra muzicii jazz, datorită stilului muzical eterogen.
Vezi mai multe poze în galeria foto de la concert!
Purtând pe cap pălăria cu care deja şi-a obişnuit fanii şi o cămaşă de un alb imaculat, Roberto Fonseca şi-a ocupat liniştit locul la pian, lăsându-se învăluit de o mare de clape. Magia s-a revărsat încă de la prima atingere fermecată a acestora, iar atmosfera a devenit din ce în ce mai destinsă şi mai intimă. Din când în când, artistul s-a mai îndepărtat de la mult iubitul său pian pentru a schiţa câteva mişcări subtile de dans, urmărind acordurile de contrabas şi tobe ale prietenilor Ramsés Rodriguez şi Yandy Martinez.
Pianistul cubanez insuflă viaţă şi pasiune clapelor şi parcă străzile exotice şi boeme ale Havanei n-au prins nicicând mai mult contur în imaginaţia noastră. Delicateţea acordurilor, joaca de-a suspansul care a constat în întreruperea bruscă şi repetată a compoziției, captând atenţia publicului, dar şi diversitatea influenţelor care îi alcătuiesc repertoriul au fost ingredientele principale ale unui concert mai mult decât reuşit.
Vezi mai multe poze în galeria foto de la concert!
Roberto Fonseca nu a uitat nici de marii cântăreţi de jazz care i-au influenţat stilul muzical şi cariera, şi anume Cachaito López şi Ibrahim Ferrer, în memoria cărora a interpetat două piese emoţionante, pline de o nostalgie nestăpânită şi de o intensitate covârşitoare, momente în care efectiv timpul a părut să se oprească în loc.
Roberto Fonseca le-a mărturisit fanilor că a fost foarte fericit să dea curs invitaţiei de a reveni într-un concert în România şi ne-am bucura dacă se vor mai ivi ocazii de acest fel în viitorul apropiat. Cu siguranţă e un artist care trebuie adăugat pe lista de must-see.
Opinia cititorilor noştri este importantă pentru noi, iConcert.ro încurajând publicarea comentariilor voastre. Pe site urmează să îşi găsească locul numai comentariile pertinente, on-topic, prezentate într-un limbaj civilizat, fără atacuri la persoane / instituţii. Ne rezervăm dreptul de a elimina orice comentariu care nu corespunde acestor principii, precum şi de a restricţiona accesul la comentarii utilizatorilor care comit abuzuri grave sau repetate.